Διαμαρτυρία Συλλόγων της Κω κατά των Αποφάσεων Μείωσης Ταχύτητας
«Όλοι εμείς που “περπατάμε” την επαρχιακή κάθε μέρα σε όλα τα σημεία της, θεωρούμε ότι η αιτία του κακού για τα θανατηφόρα και όλα τα ατυχήματα είναι το κακό δίκτυο και οι πενιχροί έλεγχοι»
Αυτή είναι η θέση που εκφράζουν οι σύλλογοι και οι φορείς της Κω μέσω μιας ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ που απευθύνεται στον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου και το Περιφερειακό Συμβούλιο. Οι εκπρόσωποι των συλλόγων, οι οποίοι έχουν ως στόχο την προώθηση του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας, σημειώνουν ότι η αντίληψη της Περιφέρειας να μειώσει το όριο ταχύτητας, αντί να προχωρήσει σε βελτιώσεις στους επιεικώς ακατάλληλους δρόμους, είναι λανθασμένη και επικίνδυνη.
Στην επιστολή συμμετέχουν οι εξής φορείς:
- Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Δωματίων Κω
- Σύλλογος Ενοικιαζόμενων ΕΙΧ με οδηγό Κω
- Σύλλογος Μεταφορέων Φορτηγών Κω
- Εταιρεία ΚΤΕΛ – ΚΩ Α.Ε.
- Σύλλογος Επισιτισμού Κω
- Εμπορικός Σύλλογος Κω
- Σωματείο Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Κω
- Εκπρόσωποι σχολών Οδηγών
- Σύλλογος Επίσημων Ξεναγών Δωδεκανήσου
- Εκπρόσωποι Ασφαλειών Αυτοκινήτων Κω
- Εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ Α.Ε.
- Εταιρεία Vavoulistours
- Τουριστικά Γραφεία Κω, Python tours, Theokritos travel, Tigaki tours, Sailaway, Tigaki Express, DTS.
Αναθεώρηση Αποφάσεων για την Οδική Ασφάλεια
Στην επιστολή τους, οι εκπρόσωποι των φορέων διαμαρτύρονται για την πρόσφατη απόφαση της Περιφέρειας, σύμφωνα με την οποία καθορίζεται ανώτατο όριο ταχύτητας 50 χιλιομέτρων ανά ώρα για το Επαρχιακό δίκτυο της Κω. Αυτή η ρύθμιση επηρεάζει ολόκληρη την διαδρομή από την πόλη της Κω μέχρι την Κέφαλο και τα γύρω χωριά.
Σημειώνεται ότι η εισήγηση της απόφασης προήλθε από το ΙΜΕΤ (Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών) και επικεντρώνεται στην ανησυχητική αύξηση των θανατηφόρων ατυχημάτων στο οδικό δίκτυο της Κω. Ωστόσο, οι υπογράφοντες επισημαίνουν ότι η απόφαση δαιμονοποιεί την ταχύτητα χωρίς να εστιάζει στις πραγματικές αιτίες των ατυχημάτων.
Η μείωση της ταχύτητας δεν μπορεί να θεωρείται μια ολοκληρωμένη λύση στα προβλήματα του οδικού δικτύου. Πρέπει να εξεταστούν τα συγκεκριμένα σημεία όπου συνέβησαν ατυχήματα και να αναζητηθούν λύσεις ανά περίπτωση, ώστε να αποτελέσουν οδηγό για μελλοντικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την οδική ασφάλεια.
Ειδικές Παρατηρήσεις για τη Διαχείριση Οδικής Ασφάλειας
Η απόφαση της μείωσης του ορίου ταχύτητας πάσχει από βασικές παραδοχές. Ειδικότερα:
- Αξιολόγηση Ατυχημάτων: Η παραδοχή ότι τα πολλά τροχαία ατυχήματα αποδεικνύουν την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου θεωρείται επιφανειακή χωρίς σε βάθος ανάλυση των αιτίων. Για παράδειγμα, σε περιπτώσεις ατυχημάτων που οφείλονται στη μέθη, η ευθύνη βαραίνει την κατάσταση του οδηγού, όχι την ταχύτητα.
- Υπολογισμός Χρόνου Διαδρομής: Υποστηρίζεται ότι η μείωση της ταχύτητας δεν θα επηρεάσει υπολογίσιμα τους χρόνους μεταφοράς, όμως, αν επικεντρωθούμε στην ασφάλεια, οι χρόνοι δεν θα πρέπει να είναι το κύριο μέλημα.
- Επαρκές Οδικό Δίκτυο: Ειδικοί όροι και μελέτες είναι απαραίτητες για να καθοριστεί ποιες ταχύτητες ορίζονται ως υψηλές και υπό ποιες συνθήκες αυτές είναι ασφαλείς.
- Περιορισμοί Σε Σημεία: Ακόμα και όταν παρατηρούνται παραβιάσεις σε συγκεκριμένα σημεία, η γενική μείωση της ταχύτητας σε όλο το δίκτυο δεν είναι λογική ή αποτελεσματική λύση.
Τελικά, χρειάζεται στρατηγικός προγραμματισμός με συγκεκριμένες και στοχευμένες επεμβάσεις προς λήψη αποτελεσματικών μέτρων οδικής ασφάλειας. Η απόφαση της Περιφέρειας να μειώσει το όριο ταχύτητας δεν είναι μόνο επιφανειακή αλλά και αναποτελεσματική, καθώς οι πραγματικές αιτίες των ατυχημάτων παραμένουν ανεξερεύνητες.
Οι φορείς της Κω καλούν τις αρχές σε διάλογο και στην αναγκαιότητα διαρθρωτικών παρεμβάσεων που θα στοχεύουν στη βελτίωση του οδικού δικτύου και όχι σε περιορισμούς που δεν έχουν ουσιαστική βάση.