Αύξηση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων και τάσεων στον τουρισμό
Το ενδιαφέρον για ταξίδια εσωτερικού και εξωτερικού συνεχώς αυξάνεται, με τη σχέση ποιότητας-τιμής να είναι ο κύριος καθοριστικός παράγοντας. Οι παραθαλάσσιοι προορισμοί βρίσκονται στην κορυφή της ζήτησης, προσφέροντας μαγευτικές εμπειρίες και αναψυχή σε πολλούς ταξιδιώτες.
Παραγόντες που επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές αποφάσεις
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, διάφορες αγορές συμβάλλουν σημαντικά στην τουριστική οικονομία της Ελλάδας, με το 75,2% των εισπράξεων σε εισερχόμενο τουρισμό το 2024 να προέρχεται από 14 χώρες. Η μελέτη αυτή αποκαλύπτει τις τάσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών, αναλύοντας δεδομένα από 52 χώρες, με ιδιαίτερη έμφαση σε σημαντικές αγορές όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι περισσότεροι πολίτες από τις εξεταζόμενες αγορές δηλώνουν ενδιαφέρον για ταξίδια τους επόμενους 3-6 μήνες, με τους καταναλωτές από την Ελβετία και την Αυστρία να εκδηλώνουν το υψηλότερο ενδιαφέρον με ποσοστά 59%. Η Ιταλία και η Σουηδία ακολουθούν με 57% και 55% αντίστοιχα, ενώ οι ΗΠΑ, το Ισραήλ και η Πολωνία καταγράφουν το χαμηλότερο ενδιαφέρον με 48%. Η έρευνα καθιστά φανερό ότι οι διακοπές στο εξωτερικό είναι η προτιμότερη επιλογή για τις περισσότερες αγορές, εκτός από κάποιες χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Πολωνία.
Η κυριότερη παράμετρος που επηρεάζει τους καταναλωτές στις ταξιδιωτικές τους επιλογές είναι η ποιότητα σε σχέση με την τιμή, με τουλάχιστον έναν στους τρεις πολίτες σε όλες τις αγορές να το αναφέρει. Οι καιρικές συνθήκες επίσης παίζουν ρόλο στην απόφασή τους, καθώς σχεδόν το 30% των ερωτηθέντων προσδιόρισε την ποιότητα του καιρού ως σημαντικό παράγοντα. Άλλοι παράγοντες περιλαμβάνουν τις πολιτιστικές εμπειρίες, τις προωθητικές προσφορές, την φιλικότητα του περιβάλλοντος για παιδιά και οικογένειες, καθώς και τις δραστηριότητες περιπέτειας.
Οικονομικές συνθήκες και επιρροές στις ταξιδιωτικές επιλογές
Η κατάσταση της οικονομίας στις χώρες των καταναλωτών αναμένεται να επηρεάσει τη διάθεση και την ικανότητά τους να ταξιδέψουν το 2025. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναμένονται χαμηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, με την Αυστρία μάλιστα να προβλέπεται να συρρικνωθεί. Η αύξηση των εμπορικών εντάσεων και της δημοσιονομικής αβεβαιότητας στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο προσθέτει στην παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, με αντίκτυπο στη συνολική καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Η Ελλάδα στην κορυφή των ταξιδιωτικών προορισμών
Όσον αφορά τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για τη θερινή περίοδο του 2025, η Ελλάδα κατατάσσεται στους πρώτους πέντε προορισμούς για όλες τις εξεταζόμενες αγορές. Αν και η Ελβετία και οι ΗΠΑ ενδέχεται να επηρεάσουν τη θέση της, η Ελλάδα διατηρεί μια ισχυρή υπεροχή στην αγορά του Ισραήλ, με σημαντική διαφορά από τους ανταγωνιστές.
Συνολικά, αναμένονται 28,5 εκατομμύρια διαθέσιμες θέσεις για την καλοκαιρινή περίοδο του 2025, καταγράφοντας αύξηση 5,2% σε σύγκριση με το 2024. Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι παρά τις προκλήσεις, οι βασικές αγορές όπως η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να δείχνουν θετικές τάσεις στον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων. Ειδικότερα, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά για την Ελλάδα, με αύξηση 3,6%, ενώ ακολουθεί η Γερμανία με ποσοστό 3,9%.